În relaţiile dintre statele membre sau aplicat prevederile Regulamentelor (CEE) nr. 1408/71 şi 574/72, până la data de 30 aprilie 2010, înlocuite, începând cu data de 1 mai 2010, de Regulamentul (CE) nr.
883/2004 şi de Regulamentul (CE) nr. 987/2009. În relaţia cu statele Spaţiului Economic European (Liechtenstein, Norvegia, Islanda) şi cu Elveţia Regulamentele (CE) nr. 883/2004 şi 987/2009 sunt aplicabile începând cu 01.06.2012, respectiv 01.04.2012.
Pentru aplicarea prevederilor Regulamentelor (CE) nr. 883/2004 şi 987/2009, precum şi ale Regulamentelor (CEE) nr. 1408/71 şi 574/72: CNPP îndeplineşte rolul de organism de legătură în materie de pensii, asigurând comunicarea inter-instituţională, CNPP neavând atribuţii legate de stabilirea
şi plata pensiilor în sistemul public de pensii din România, atribuţii ce revin exclusiv caselor teritoriale/sectoriale de pensii, în calitate de instituţii competente. În România, cadrul legal în domeniul pensiilor este reprezentat, în prezent, de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu
modificările şi completările ulterioare, în vigoare de la data de 1 ianuarie 2011.
Dacă domiciliaţi pe teritoriul unui alt stat membru trebuie să depuneţi cererea de pensie la instituţia de asigurări sociale de la locul de domiciliu, care va face toate demersurile către instituţia competentă din România, nefiind necesară deplasarea dvs. în România, în acest scop. Cererea va fi însoţită de toate documentele prevăzute de legislaţia română în vederea acordării drepturilor de pensie. Potrivit prevederilor legale în vigoare, în cazul în care nu sunteți în posesia documentelor de vechime în muncă, este necesar să vă adresați, în nume propriu, foştilor angajatori sau deţinătorilor de fonduri arhivistice, în vederea obţinerii lor.
Pentru depunerea cererii pentru acordarea prestaţiilor de pensie în România, persoana interesată
trebuie să îndeplinească formalităţile cerute de legislaţia română în vigoare şi să furnizeze toate
informaţiile relevante şi documentele justificative:
- carnet de muncă;
- adeverință/e de vechime în muncă;
- adeverință/e privind condiţiile de muncă
- deosebite/speciale;
- diplome de studii superioare;
- livret militar;
- acte de stare civilă;
- cod de asigurare socială;
- orice alte acte necesare categoriei de pensie solicitate.
Persoanele care nu se află în posesia carnetului de muncă vor solicita eliberarea de adeverinţe de vechime în muncă fostelor unităţi angajatoare sau deţinătorilor arhivelor acestora, adeverinţe care vor cuprinde obligatoriu cel puţin următoarele elemente:
a) denumirea angajatorului;
b) datele de identificare a persoanei;
c) perioada în care s-a lucrat, cu indicarea datei de începere şi de încetare a raportului de muncă;
d) menţionarea temeiului legal în baza căruia a avut loc încadrarea;
e) funcţia, meseria sau specialitatea exercitată;
f) salariul tarifar de încadrare;
g) denumirea sporurilor cu caracter permanent, procentul sau suma acordată;
h) perioada în care a primit sporul şi temeiul în baza căruia s-a acordat.
Actele vor avea număr şi dată de înregistrare, ştampila unităţii emitente, precum şi semnătura celui care angajează unitatea sau a persoanei delegate în acest sens de conducerea unităţii.
Dacă aţi desfăşurat activităţi profesionale în România şi în alte state membre puteți solicita acordarea
drepturilor de pensie atât potrivit legislaţiei în vigoare în România, cât şi potrivit legislaţiei celuilalt stat membru implicat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu